Бизнис стратегије

Стратегија је најпогрешније коришћена реч када је реч о било ком типу бизниса. Суштина сваке бизнис стратегије је избор како ћете доћи до свог циља, то је заправо путања избора ваших одлука. И овде никако није реч о томе како бити најбољи, пошто је то варљива појава, већ како бити јединствен. У просеку, у свету бизинса стратегије трају око седам година, осим у свету информационих технологија, где се све одвија мало брже. И можда звучи чудно, али пословни свет није исто што и спортско такмичење. Све је далеко комплексније penge247.dk, и ако је ваша мисија јединствена она вас може одржати на врху или врло близу тог врха дуги низ година. И у једној области пословања уобичајена је појава да постоји неколико великих компанија. Свака од њих има свој стил и наступ на тржишту, и генерално не сметају једна другој. Међутим, почетничка је грешка покушај имитирања најбоље од њих, јер вас неће одвести никуда по питању резултата, а коштаће вас и превише.

Такође, имајте у виду да изјава како желите да зарадите новац није никаква стратегија, то је само жеља. Раст бизиса такође није стратегија, већ тренутни резултат већ изведених акција. Раст или ширење пословања треба да се користе, али у току анализе будућих корака. И пре но што уопште почнете да размишљате о својој стратегији морате да врло детаљно познајете сопствену грану индустрије. Јер, свака индустрија има свој тип структуре и јединствене карактеристике. Компаније унутар једне гране нису изоловане, већ чине део већег екосистема. Помислите само како функционишу велике нафтне компаније, колики раст и развој имају и колики профит. А сада исто то замислите са пекарском индустријом или производњом пластике. Потпуно различита правила и потпуно различити нивои раста профита. И све ово ће одредити начин на који ћете креирати своју стратегију наступа на тржишту и даљег раста.

Следећа важна ствар о којој треба да размишљате приликом осмишљавања стратегије је избор mobil lån. Потребно је да тачно знате ко је ваша циљна публика, то јест клијенти, и како ћете их услужити. Најчешће је врло погрешно услуживати широк спектар клијената, јер је уобичајено да 20% њих доноси 80% профита вашој фирми. Зато је врло економично сконцентрисати се само на тај тип клијента и повећање продаје управо том типу, као и повећање броја истог типа клијента. На најједноставнијем примеру то изгледа овако: ако производите лизалице, тада ће ваша циљна група бити млађа деца, али ће најчешће мајке бити те које ће плаћати за ваше производе. Зато ваша понуда и продајна стратегија треба да иде у правцу забаве и заинтересованости деце, али и преко укључивања мајки. Обраћање тржишту мушкараца или девојака ће бити чисто губљење времена и новца. А из овог поступка следи и закључак да ћете морати да научите и како да одбијате одређени тип клијената и добављача, и не губите ни време ни новац размишљајући о томе. Или како би оснивач модерног стратешког размишљања Мајкл Портер рекао: „Суштина стратегије је у избору тога што не желите да урадите.“.

Наравно, немојте да заборавите да ваљана стратегија констатно захтева да се крећете, да „течете“ у свом послу. Конкуренција се мења, потребе, као и понашање купаца се мења, технологија напредује. Круцијални елемент је одређивање будуће стазе ових промена и инкорпорирање унутар стартегије ваше компаније. Ако ово нисте у стању да урадите бићете део прошлости, а не будућности унутар ваше бранше.

Како се опорезује предузетник

У случају да желите да отворите своју фирму вероватно је да је прва дилема са којом се сусрећете облик фирме који ће одговарати вашим потребама и наравно, најмање вам правити проблеме у вези исплате зарада и пореза. До сада је најлакше решење било отворити предузетничку радњу за коју се порез плаћа паушално, такозвани паушалац, зато што новац можете да подижете неометано, без специјалних правдања књиговођи или држави, и због могућности да уопште не унајмљујете књиговођу, што је редован трошак. Али исто тако, држава може да вам потпуно ненадано разреже огроман порез и баш због оваквих ситуација потребно је да добро размислите о облику регистрације своје фирме – credit247.

У ситуацији да се одлучите за предузетничку радњу знајте да постоје три модела опорезивања: самоопорезивање, самоопорезивање са исплатом личне зараде, ваше плате, и паушално опорезивање.

Ако је ваш избор самоопорезивање тада морате да будете спремни, у финансијском смислу, да плаћате порез на нето добит и социјална потраживања без обзира да ли у току тог месеца јесте или нисте остварили приход. Можете изабрати опцију да је ваша „званична“ плата на нивоу минималне прописане од стране државе, али и у случају да је нисте зарадили, порез и дажбине ће морати да се измире. Но, немојте одустајати од ове опције одмах на почетку, јер иако су ваша стална плаћања држави висока у случају да мало зарађујете, порез ће бити далеко нижи у односу на класичне паушалце. Тада се нећете стресирати на крају године када вам стигне пореска пријава и баш из тог разлога, ова опција самоопорезивања се чини најбољом ако сте тек на почетку пословања или су ваши месечни приходи још увек мали.

Што се самоопорезивања са исплатом личне зараде тиче, ситуација је врло слична, јер морате да редовно месечно издвајате новац за доприносе и дажбине, само што у овом моделу нећете плаћати порез на годишњу добит, што је изузетно повољно за предузетнике који реализују велике промете и зараде. Зараду можете себи одредити да буде минимална или блиска томе, те тако смањити редовна опорезивања, а само порез на нето приход у овом случају тренутно јесте 10%, што је врло повољно за успешна мала предузећа.

Паушално опорезивање заиста јесте најбоље решење у случају да не желите да се „давите“ у папирологији и плаћате књиговођу. И не заборавите да у сваком тренутку свог пословања можете располагати сопственим новцем, то јест новцем своје предузетничке фирме, а да се не правдате банци или држави. Међутим, овај тип фирме има и неколико врло битних мана. И прва и главна је да морате да будете спремни да месечно одвајате око 400 евра, у динарима наравно, на текуће доприносе и порезе. Ваши приходи не смеју да пређу 6 милиона динара годишње како је то држава прописала, па сада са једне стране од вас се очекује да издвајате не тако мали новац сваког месеца, али и да истовремено контролишете свој профит и држите га испод прописане границе. А у случају да профита нема у текућем месецу, редовне дажбине и порези ће вас свакако чекати. Треба искрено рећи и да висина ових месечних издатака зависи од процене пореских службеника, тако да може да буде мало нижа од ове процењене суме, али и мало виша.

Опорезивање фирме ДОО типа

Друштво са ограниченом одговорношћу се у Србији третира као озбиљна фирма, јер захтева и озбиљне послове, редовна намиривања дажбина и већи порез на добит у односу на предузетничку фирму. У случају да сте заинтересовани да оснујете овај тип предузећа треба да знате да то не морате да урадите сами, већ друштво са ограниченом одговорношћу или Д.О.О фирма могу да имају и два или више оснивача.

Приликом оснивања Д.О.О. ако сте једини оснивач можете се запослити као директор и у случају ширења пословања можете запошљавати своје раднике, али исто тако можете имати радни однос у некој другој фирми и основати своју, али у том случају нећете засновати радни однос.

У случају да желите да се запослите у сопственој фирми Д.О.О. (snabblån) је најбоља опција ако већ имате уговорене послове за које сте сигурни да ће вам у будућности, а оно макар једно време, доносити профите. Што се плаћања пореза и доприноса тиче морате да рачунате на чињеницу да ће трошкови за вас као запосленог износити око 110 евра, у динарима, за минимални лични доходак. И овај трошак ћете морати редовно да плаћате крајем текућег месеца за претходни месец, а на адресу Пореске управе. И уз овај трошак, рачунајте на редовно исплаћивање књиговође, јер без уговора са књиговођом нећете ни моћи да оснујете фирму и отворите банковни рачун. Због овога минимални месечни издатак је око 210 евра за територију Београда, радили или не радили своје уговорене послове, и имали или немали новца на рачуну да исплатите себи плату.

У случају да фирма остварује приходе треба да рачунате и на порез од 15% на крају године на нето приход. Ово се зове порез на добит саме фирме. А у случају да желите да подигнете приход фирме, јер то сада није ваше власништво, већ власништво Д.О.О. мораћете да платите још 15%, што се назива порезом на дивиденду – smslån utan uc. Немојте заборавити и на олакшице које легално смете да изведете. Гледајте да све могуће трошкове које имате преведете папиролошки као трошкове фирме, а сопствени новац који у почетку пословања уплаћујете на рачун фирме нека иде преко такозваног „Позајмица оснивача“ уговора. У тренутку када фирма почне да приходује ви слободно можете узети свој новац назад без икаквог додатног опорезивања.

Међутим, ако нисте сигурни да ће фирма моћи да остварује приход у почетку, тада можете да је оснујете као Д.О.О. али да се лично не запослите у њој, већ да радите за неког другог. чак можете имати и звање директора, али без уговора о раду који је оверен у ПИО фонду – jämför lån. У случају да сте стално запослени на неком другом радном месту, ово је најбоља опција за вас, јер сада можете да развијате сопствени бизнис без претераног страха од опорезивања. Месечни трошкови који ће ићи за државне дажбине у овом случају износе од 50 до испод 100 евра, у динарима, што је далеко повољније, али исто тако нећете моћи да подижете плату, јер плату званично примате на неком дргом месту, док ћете приход фирме моћи да преузмете, уз наравно плаћање 15% + 15% пореза на добит и дивиденду, што би вас чекало у сваком случају и да радите у сопственој фирми.

Знање у бизнису – правилна употреба

Од свих начина на који се знање може употребити ефикасно, најбољи је онај кога ћете заиста и да примените. Јер знање без примене нема никакву функцију. Међутим, и примена без знања може бити контрапродуктивна, па је правилна употреба знања од суштинске важности за сваки бизнис.

Као прво, привредници користе сопствено знање и умеће како би пружили што бољи производ односно услугу својим клијентима. Рецимо, на основу супериорног познавања тржишта, клијената и самог производа а уз помоћ мало инвентивности, могуће је предвидети будући тренд на тржишту и претећи све остале. И не само то, већ осигурати и задовољство клијената који имају осећај да их неко чује када износе предлоге. Оваква супериорна услуга и производи ће дефинитивно привући нове клијенте и омогућити даљи раст и развој.

Нови снабдевачи и сарадници ће омогућити приступ јефтинијим залихама сировина као и боље услове тржишног пласмана. А с обзиром да знате шта клијенти желе и шта вашим радницима треба, цео механизам ће имати бољи учинак. Добар извор знања и искуства помаже осталим радницима да се брже развијају, и зато свака фирма треба да има бар једног искусног радника од кога остали могу да уче како да посао обављају брже, лакше и ефикасније. Чак и шефови могу да науче понешто о односима на радном месту. Такође је ту и важна вештина коју треба савладати: како да учините да се радници осећају цењено и поштовано, јер је то од пресудног значаја за морал, скоро колико и плата коју добијају. Ако нисте знали, главни трик је у томе да они помисле да их неко слуша када износе предлоге. Чак и ако они не буду спроведени у дело, битније је да радници имају осећај да могу да допру до шефа.

Добро знање доноси и друге бенефите, попут боље кадровске политике унутар фирме. Треба знати који радници су у стању да ураде то што се тражи од њих а који нису, и да се сходно томе води политика запошљавања односно отпуштања. Било да је у питању производна или услужна делатност, ако нађете праве раднике за посао који сте им наменили, учинак ће бити далеко бољи него да запошљавате људе насумично и надате се да ће вам се посрећити.

Можда и најбољи и најуноснији вид уновчавања вашег знања јесте способност да набавите и продајете лиценце другим фирмама. Или то или консултантске услуге јер се највише исплате. Вама. Међутим, ваш успех у томе умногоме зависи од способности да заштитите сопствену интелектуалну својину. У средини где ауторска права и интелектуална својина не представљају светињу, уновчавање онога што знате иде далеко теже. Заправо, у неким случајевима је и немогуће, па је онда можда и исплативије да експлоатишете туђе знање уместо да улажете у своје – али само на краћи рок, јер дугорочно гледано овакав потез је хазардерски и непромишљен.

Значај знања за раст и развој бизниса

Сви пословни подухвати црпе из сопствене резерве знања, било да је реч о њиховом познавању муштерија и њихових потреба, или да је реч о искуству особља. Начин на који бизнисмени експлоатишу ово знање је од изузетног значаја за сам развој посла, а недостатак истог може довести до катастрофе. Исто тако, управљање знањем је једна од најважнијих функција унутар фирме, без обзира на њену величину. Није битно да ли водите мултинационалну фирму или послујете из сопственог дома, знање је и даље моћ.

У пословном смислу, знање се не односи само на стварање нових производа и услуга, мада то свакако помаже. Помаже и када смишљате начине како да их што успешније продате. Међутим, знање у пословном смислу постоји и на местима где га најмање очекујете и оно може увек да буде искоришћено још ефикасније.

Можда вам није пало на памет, али да ли сте се икада запитали зашто фирме траже људе са искуством? Не само да тако штеде на обуци већ добијају и сво његово знање у вези са послом који обавља. Претпоставка је да особа која се дуже бавила нечим више зна од некога ко је тек почео. Знање се огледа и у дизајну ваших производа и услуга, као и у сваком њиховом аспекту од производње и развоја до начина продаје и рекламирања.Чак и будући развој, нова побољшања за производе и услуге као и све идеје с тим у вези представљају драгоцено знање. Осим тога, ту су подаци и документи у којима чувате драгоцене информације, а ако сте паметни чуваћете и копије, што на папиру што у дигиталном облику. Најбоље оба.

Прави изазов није у прикупљању знања. Он је у начину на који се то исто знање искоришћава и ставља у службу профита. Ту првенствено мислимо на знање о тржишту. Њега стичете кроз искуство али и кроз истраживање. Помоћу овог знања можете да идентификујете циљну групу и да њима рекламирате производе и услуге. Други облици знања, попут оног о вашим постојећим муштеријама и кооперантима могу умногоме да побољшају вашу понуду. А и увек га можете обогатити једноставним упитницима које ћете поделити муштеријама и анализирати резултате.

Ако улажете у ваше запослене, шаљете их на семинаре и стручна усавршавања како би стекли сва могућа искуства, добићете знатно бољи квалитет рада. Наравно, водите рачуна да их добро и платите јер је конкурентима јефтиније да отму ваше раднике него да тренирају сопствене. Ако искомбинујете знање о вашим клијентима и искуство ваших радника, имаћете прилично добру основу за развој. Она ће вам помоћи да будете ефикаснији, да смањите ризике и да искористите што више прилика.